onsdag 6. juni 2012

Sigrid Undset-et kvinneliv

Sigrid Undset som ung - eller kanskje Kristin?Jeg leste Jenny av Sigrid Undset rundt 16-års alderen. Jeg leste om  Jenny   som hadde så store krav til seg selv og til livet .Jeg leste Jenny før jeg leste om Kristin Lavransdatter.Dengang var det  Jenny jeg syns jeg kunne forstå.Det var hennes sterke lengsler etter livet, etter det sanne og trofaste som gjorde at jeg slukte boka. Senere leste jeg Krisitn Lavransdatter, og den tok meg den og, men det var Jenny jeg knyttet sterkest bånd til. Det var hennes alvorlige sinn jeg forsto. Ikke for at tilværelsen er trist hele tiden, men Sigrid Undset gjorde meg kjent med mitt eget mørke.
Å kjenne seg igjen i andre kan være fint, særlig i ungdomstiden.

Norsk Filminstitutt har utgitt en kortfilm om Sigrid Undset. Filmen er en poetisk film om Sigrid Undset sitt liv, satt sammen med virkemidler som gjør den til en fortelling om Sigrid Undset Den gir også lyst til å lese mer av henne.
Filmen åpner med middelaldermusikk,  med vakker og trolsk natur. Musikken går igjen i hele filmen, og blir en slags lydkulisse som forsterker det gamle, middelalderske.
Filmen viser fram hus og by, vann som bruser og store jorder. Natur og kultur.
Faren til Sigrid var syk store deler av Sigrid sin barndom. Hun sto faren nær, og med hans død, hun var elleve år,  mistet hun kanskje den viktigste personen i sitt. liv.
Sigrid gikk tidlig inn i arbeidslivet  for å kunne hjelpe til økonomisk, Hun var kontordame i 10 år, men drømte hele tiden om et annet liv. I denne kortfilmen (50 min.), er det gamle brune bilder med lyd, mens noen er navnløse. Det er bybilder, og bilder av Sigrid med en krets av venninner. Og det er familie.  Hun debuterer med Fru Marta Oulie i 1907, og etterhvert utkom romaner, fortellinger og artikler, brevsamlinger og novellesamlinger. Emnene var fra helgener og kvinnesak, moderskap og barn.
Hun konverterer til katolisismen i 1924, og selv om hun er en god katolikk, kan hun likevel ikke bli  fullt ut tatt opp i kirken. Sigrid Undset er en god kristen, men hun er også en skilt kvinne, og skilte kvinner har ikke de samme muligheter i den katolske kirken.
Filmen  gir et fint bilde av Sigrid Undset. Den er en god "bruksfilm", om denne forfatteren, og den kan stå helt for seg selv som et lite stykke film.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar