mandag 7. november 2016

Mersalgsdronningen av Ragnhild Gylver

På forsiden: Hvor mye kan du selge før du er solgt?
Etter mange år som student med en fersk master i bagasjen, er forfatteren av denne boka på jobbjakt. Hun søker på alt mulig, og får tilslutt tilbud om en jobb i butikkjeden Nille. Her blir hun raskt kastet inn i en runddans av lange dager ofte uten matpauser, kundebehandling og mersalg.
Se for deg følgende scenario: To paller med varer står klar for å settes på riktig hylle, du er alene på jobb, det er kø i kassa, noen skal klage på en vare, en gammel dame er veldig selskapssyk og et par unger lager kaos i godterihylla. Så ringer vikaren og sier at hun er syk!
Hele tiden har du sjefens stemme i øret: Husk vi skal selge mest og drive best mersalg. Det er en evinnelig kamp om å bli rangert som den beste Nille-butikken. Men ikke alt er negativt med Britt, som sjefen heter. Hun krever mye av sine medarbeidere, men vel så mye av seg selv. Forfatteren lærer både tålmodighet, kundebehandling og utholdenhet av henne.


Det er to parallelle historier i boka. Vi får også en oversikt over kjedebutikkenes historie, noe som kan være interessant bl.a. for elever på salg og service.
Om jeg får lyst til å jobbe i en kjedebutikk etter å ha lest boka? Usikker, men det evinnelig jaget etter hele tiden å skulle få folk til å kjøpe andre varer enn de hadde tenkt (mersalg), kunne sikkert ha gjort meg betenkt.


Av Solfrid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar