fredag 7. mai 2010

Vi lever på en stjerne. Ein biografi om Hannah Ryggen




ved hallgjerd

Hanna Ryggen var den første norske tekstilkunstneren som ble kjøpt inn av Nasjonalgalleriet, og som ble antatt på Høstutstillingen
Billedvev er en svært tidkrevende teknikk. Hannah Ryggen spant og plantefarga alt materialet hun brukte i teppene sine også. Hun hadde en stor produksjon, det ble over hundre tepper. De store teppene kunne hun bruke et par år på, som Vi lever på en stjerne og det over sju meter lange Trollveggen.
Det er sagt om om henne at for å makte det hun gjorde, måtte en være visjonær som Michelangelo. Maleren og kritikeren Ole Mæhle sa en gang at han ikke kjente andre bildende kunstnere med så nær sammenheng mellom liv og kunst som Hanna Ryggen
Teppene hennes er vakre og forteller om den nære fortida vår.
Hun tegnet aldri skisser av teppene sine, men vevde motivet rett inn i veven. Hannah var en ivrig dagbokskribent, og gjennom dagbøkene og et fyldig brevmateriale får vi vite mye om hvordan ideene tok form.

"Billedvevens veg er hjertet, øynene og hendene," sa Hannah.
Hannah Ryggens tepper er stadig like aktuelle. De tar opp eksistensielle spørsmål, og utfordrer oss med sitt politiske budskap. I flere av teppene hun vevde under 2. verdenskrig ga hun uttrykk for sine reaksjoner på det som skjedde.
Hun var alltid opptatt av å skape skjønnhet og å formidle opplevelser. Motivet til dette teppet er inspirert av et dikt av forfatteren T. S. Eliot.

Spennende bok,  vi har den på billioteket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar